הורים עובדים עם אורית כהן יבלונקה – מעצבת בתים עם ילדים

כשהייתי בחודשי הריון מתקדמים, היה לי מגוון רב של מטלות על הראש – החל מבחירת עגלה, ועד לחיפוש רופא ילדים טוב. אף לא אחת מהמטלות, המשימות והדאגות כללה את עיצוב חדר הילדים של העוברית שלי. וכך, בעוד שכל חברותיי ההריוניות דאגו לצביעת קירות אומנותית ובחירת נושא (Theme) לעיצוב החדר, אני הסתפקתי בהדבקה של מלא מדבקות קיר חמודות וזולות שהזמנתי מאיביי מבעוד מועד, על אחד מארבעת קירות החדר – אגב, משימה קשה שארכה כמה שעות ודרשה דיוק, חזון וטיפוס על סולם – לא דבר קל כשאת נמצאת באמצע חודש תשיעי…

את כל הנאמר בפסקה הפותחת לא סיפרתי לאורית כהן יבלונקה, מעצבת חדרי ילדים, כשראיינתי אותה למדור הורים עובדים. בכל זאת, רציתי לשמור על אווירה טובה וגם קצת התביישתי לתאר בפניה את החדר הספרטני של צ'וֹּלי שלי שכולל מיטה, שידת החתלה, ספה נפתחת מרופטת וארון קיר בן 44 שנים. וכמובן – מלא מדבקות קיר חמודות, על קיר אחד בלבד. שני הקירות האחרים הפנויים – ערומים.

אני מודה – לראיין מעצבת חדרי ילדים מלאת השראה, עשה אפילו לי קצת חשק. בהיעדר מוטיבציה לעשות צעד מעשי – אולי כדאי לי לשכור מעצבת חדרי ילדים?

אורית כהן יבלונקה בת 38, נשואה לגדעון ואמא של מיה (9.5), שירה (7) ודנה (2.5). היא התחילה לעסוק בעיצוב בתור מקצוע רק לפני כשנתיים, אבל נושמת עיצוב בערך מיום היוולדה. "אני מכורה לכל מה שקשור לעיצוב וילדים – משחקים, בגדים ומה לא. החשיפה הראשונה שלי לעולם הזה היה כשבתי הבכורה נולדה והיה חשוב לי שהחדר שלה יהיה מתוקתק עד לפרט הקטן ביותר – אפילו הקפדתי שהמשחקים שלה ייראו טוב ויהיו מעניינים."

עיצוב: אורית כהן יבלונקה

עיצוב: אורית כהן יבלונקה

מה הניע אותך להפוך את התחביב למקצוע?
"בתחילת ההיריון השלישי שלי קרו כמה דברים במקביל: הגעתי להחלטה שאני רוצה שהעשייה היום-יומית תהיה יותר משמעותית מזו שעשיתי במסגרת עבודתי כשכירה. בנוסף, בתי הבכורה התחילה ללמוד בבית ספר ולחזור הביתה בשעות מוקדמות ולא רציתי שהיא תחזור לבית ריק. חשבתי גם על כל הלוגיסטיקה שצפויה לי, הכרוכה בארגון שלוש בנות עם בעל שעובד במשרה מלאה ומגיע מאוחר הביתה.
ידעתי שאם אני רוצה לעשות שינוי הוא צריך לקרות עכשיו. עוד ידעתי, שחופשת הלידה היא ההזדמנות האחרונה לשינוי. עברו לי הרבה מחשבות על מה שאני רוצה לעשות בחיים, חשבתי ללמוד הוראה לכיתות נמוכות או להיות גננת. ידעתי שהעיסוק החדש שלי צריך להיות קשור לילדים."

איך עברת ממחשבות על חינוך לגיל הרך לעיצוב?
"תמיד אהבתי סטיילינג אבל לקח לי זמן להבין שהתחביב שלי צריך להפוך למקצוע, להבין שהאהבה שלי לסטיילינג ולעיצוב, שתמיד היה בדמי, צריכה לקחת צעד להתקדם לשלב הבא. בדיוק נכנסנו לבית חדש ובעלי הפתיע אותי בקורס קצר וחובבני לעיצוב הבית. יצאתי מהקורס ונדלקתי. בחופשת הלידה התחלתי ללמוד הום סטיילינג בשנקר. לא רציתי לבזבז זמן היה לי ברור שזה הכיוון שלי. בינתיים ילדתי והמשכתי בלימודים במקביל להנקה מלאה של הילדה שלא הסכימה לקחת בקבוקים. זה לא היה קל ועם זאת חוויתי הנאה מטורפת בקורס. היציאה לקורס, פעם בשבוע, והעשייה לנפשך בזמן של חופשת לידה אינטנסיבית עשתה לי טוב. סיימתי את חופשת הלידה במקביל לקבלת התעודה משנקר, ויצאתי לדרך."

צעד קטן אחורה – במה עסקת לפני שעברת לתחום העיצוב?
לפני שיצאתי לדרך עצמאית, הייתי מנהלת מכירות בחברה שעוסקת בהפקת מגזינים וכנסים לתחום האלקטרוניקה.

איך המשפחה שלך קיבלה את המעבר לדרך חדשה ועצמאית?

עיצוב: אורית כהן יבלונקה

עיצוב: אורית כהן יבלונקה

כשסיפרתי למשפחה על הרצון שלי לצאת לעצמאות האחים שלי, שגם הם עצמאים, הסבירו לי שלעסק לוקח זמן להתרומם ואני זקוקה לאורח רוח ולזמן חשיבה. היו דעות ודיונים לכאן ולכאן עם המשפחות ובשלב מסוים אמרתי לכולם שאני ובעלי הם היחידים שצריכים להחליט, כי אנחנו אלה שבסופו של דבר נושאים בתוצאות. אז התגובות היו מעורבות אבל בהסתכלות אחורה, קיבלתי חיזוק, אפילו מאימא שלי שתמיד הולכת על בטוח, שהאמינה בי. בעלי, שבהתחלה נשם נשימה עמוקה וביקש שלא אמהר, בסופו של דבר תמך בי והתמיכה שלו נתנה לי את האפשרות לצאת לדרך חדשה.

בחזרה לעכשיו – מי הם הלקוחות שלך?
"הלקוחות שלי הן משפחות. הרבה פעמים פונים אליי הורים שמודים ש"אין להם את זה". הם רואים חדרים של ילדים אחרים ולא מצליחים להגיע לעיצוב הנחשק מבחינתם. הם מגיעים להבנה שהם צריכים איש מקצוע שילווה אותם. יש הרבה שחושבים שליווי של מעצבת נחשב למותרות אבל למעשה ליווי מקצועי שכזה יכול דווקא להוריד עלויות, כיוון שאני יודעת להגיע לחנויות הנכונות ולקבל מחירים טובים שמחזירים את ההשקעה."
אחרי שאורית שברה את מיתוס היוקרה, היא שוברת מיתוס נוסף – עיצוב בדירות שכורות: "אני מגיעה גם לבתים שכורים בהם גרים הורים לילדים שרוצים חדר יפה לתינוק, גם במקום מגורים זמני. במקרה הזה, ההשקעה העיקרית היא באקססוריז שניתן להעביר מדירה לדירה."

הסלוגן שלך הוא "עיצוב בתים עם ילדים". מאיפה הוא מגיע?
אני אמנם מתמחה בעיצוב חדרי ילדים, אבל פעמים רבות מתבקשת על-ידי הלקוחות שלי לעצב גם חדרים אחרים בבית. לטעמי בית צריך להיות מעוצב ויפה גם כשיש בו ילדים ובעיקר כשיש בו ילדים. הילדים הם חלק בלתי נפרד מהבית, הנוכחות שלהם צריכה להיות קיימת בבית וגם הם צריכים להרגיש חלק מהבית.

oritcohenjablonka1

עיצוב: אורית כהן יבלונקה

ספרי על האתגרים המיוחדים שיש בעיצוב בית עם ילדים.
בעיצוב בתים עם ילדים הרבה פעמים הבעיה היא סדר. בתים עם ילדים מוצפים בים של צעצועים. אני מגיעה ואומרת להורים שקודם כל צריך לסדר – לתרום, לאחסן, לעשות רוטציה בין הצעצועים. קודם סדר וארגון, וזה בעיניי חלק בתי נפרד מהעיצוב.
בעיצוב חדרים האתגר הוא התאמה של החדר לאופי של הילד. אני תמיד נפגשת עם הילדים לפני שאני מתחילה בעבודת העיצוב – גם אם מדובר בתינוק בן שנה. אני רוצה להכיר את הילד כי הוא הלקוח שלי, ולא רק ההורים שלו. אני רוצה להכיר את הילד ואת אופיו, לדעת מה האהבות שלו, להיחשף לעולם הפנימי שלו ולהבין מה מלהיב ומרגש אותו.
אתגר נוסף, שהוא בעצם אחת ההנאות הגדולות שלי במקצוע, הוא ההכרח להתמקצע כל הזמן ולהיות בעניינים – ללמוד על הטרנדים החדשים, להכיר כל חנות חדשה שנפתחת. חשוב להיות עם היד על הדופק כל הזמן, כדי לספק פתרונות מכל הסוגים לכל סוגי החדרים."

עוד קצת עליך. ספרי על סדר היום שלך. איך את משלבת את הקריירה עם ההורות?
בבוקר יש לי חצי שעה לעצמי בזמן שבעלי מכין את הבנות לגן ולבית הספר. אחרי שאני מפזרת אותן במסגרות, אני חוזרת הביתה, מקדישה 15 – 20 דק' לארגון הבית ומתחילה את יום העבודה. השבוע שלי מורכב – יש ימים שאני בבית ועובדת על שיווק או עם לקוחות. יש ימי קניות עם לקוחות. יש ימים שהם ימי העשרה בשבילי בהם אני יוצאת לשטח להכיר חנויות וטרנדים חדשים.
יום העבודה מפסיק בשעה 13:00 כשהבנות הגדולות מגיעות. אנחנו יושבות ביחד לארוחת צהריים ולאחר מכן אני ממשיכה לעבוד בין שתיים לארבע. יומיים בשבוע אני עם הילדות הגדולות ב'חוג אמא' – שעה של אחת על אחת, נטולת טלפון סלולארי או הסחות אחרות, בה הן בוחרות מה לעשות איתי. בשעה ארבע אני אוספת את הקטנה מהגן מטפלת בה, כשהבנות הגדולות עצמאיות. אני מתנתקת מהעבודה עד לשעות הערב. אחרי ההשכבות אני ממשיכה לעבוד – לפעמים עד השעות הקטנות של הלילה.

וכשאת רוצה קצת אתנחתא מהעבודה – איך את מבלה בזמנך הפנוי?
אני שמחה שהתחביבים שלי הם גם העיסוק שלי. אני אוהבת שופינג – ועכשיו אני עושה את זה במסגרת העבודה. תחביב נוסף שגם הוא משתלב עם העבודה הוא ניהול של קבוצת עצמאיות משכונת כפר סבא הירוקה, שם אני גרה. פעם בחודש אני מארגנת מפגש לחברות הקבוצה בבית של אחת מהן ומביאה מרצה – בדרך כלל מרצה אישה, כי אני מאמינה בהעצמה נשית. אני גאה בקבוצה  ומתרגשת מהעיסוק בתחום. חברות הקבוצה תומכות אחת בשנייה – כעצמאית לעצמאית אנחנו מבינות אחת את השנייה ויוצרות אחוות עצמאיות חזקה.

האם העובדה שאת אמא ותיקה ומנוסה ל-3 עוזרת לך להיות מעצבת טובה יותר?
הרבה פעמים, כשאני מגיעה לבתים ומייעצת ללקוחות, אני מדברת מניסיון שלי כאימא. בעיניי החיבור בין ההורות למקצוע הוא מצוין וניסיוני כאימא שיפר אותי כאשת מקצוע בכל המובנים. את כל העצות שאני נותנת יישמתי בבית שלי ואני ערבה לתקפות שלהן.

אורית מספרת שלא רק שההורות שלה תורמת לקריירה, היא גם משלבת בין השניים בצרה מאוד מעניינת: "חדר העבודה שלי הוא חלק מחדר המשחקים של הילדה הקטנה. יכולתי לעבוד בחדר עבודה נפרד, אבל החלטתי שכיוון שאני מעצבת בעיקר לילדים, מתאים לי לשבת בחדר שיש בו צבעוניות ושמחה. בחדר יש לי קיר אומנות שנותן לי השראה נוספת, מעבר לזו שבאופן טבעי שוררת בחדר השמח." כשאני שואלת מה תעשה כשהבנות שלה יגדלו וכבר לא תהיה אווירה של ילדוּת בבית היא מציינת שעד אז היא שואפת להיות מובילת דיעה ולהוסיף עוד תחומי עיסוק מקבילים: "החלום שלי הוא לייבא בעצמי מוצרים שאני רואה בחו"ל ואין בארץ ולתת פתרון מלא – את כל המכלול – עבור לקוחותיי: שירות עיצוב ואת המוצרים עצמם."

עד עכשיו נשמע שמדובר במקצוע מלא השראה וכיף. מה לגבי קשיים?
יש קשיים, במיוחד שאתה אדם אחד שעושה הכול. חוץ מראיית חשבון, אני צריכה לעשות הכול בעצמי ובמקביל תמיד להמציא את הגלגל ולחשוב כמה צעדים קדימה – להיות רלוונטית כל הזמן. בעלי מנהל שיווק ועוזר לי עם הצד השיווקי אבל בגדול – הכול עליי. קושי נוסף הוא חוסר ודאות וחוסר יציבות שהם מנת חלקו של כל עצמאי. אז לומדים לנצל את הזמן בצורה מיטבית ולמנף כל תקופה וזמן.

כשאתה עושה הכול לבד, העסק הוא אתה, ולכן שאלתי את אורית איך האופי שלה מסייע לה להיות מעצבת טובה: " אני מסודרת קפדנית ויסודית – גם בהתנהלות המקצועית ובעבודה מול הלקוחות. יש לי דרייב פנימי שמניע אותי כל בוקר שאני קמה, שהוא חובה לכל עצמאי. אני גם נעימה לבריות עם יחסי אנוש טובים ויש לי כימיה טובה מאוד עם לקוחות, שהופכת את העבודה לכיפית."

לסיום, אם יש קורא ששוקל להתמחות בתחום העיצוב, מהן ההמלצות שלך עבורו?
חייבת להיות לו תשוקה ענקית לעיצוב וספציפית לעיצוב עבור ילדים וכמובן – צריך לאהוב ילדים. בעיניי זה זכות לעצב חדרים לילדים שבהם הם גדלים ונותנים להם השראה ואולי הופכים אותם להיות מה שהם יהיו בעתיד. זה החלק הקטן שלי בעיצוב הילדות שלו.

oritcohenjablonka2

עיצוב: אורית כהן יבלונקה

אורית כהן יבלונקה – עיצוב בתים עם ילדים | 052-7955579 | www.homestyling.co.il | לדף הפייסבוק | orit@homestyling.co.il 

כתיבת תגובה