אני זוכרת מעט מאוד רגעים מהילדות שלי. בעיקר אני זוכרת הרבה מאוד שעמום. כשאני חושבת על זה, אולי הסיבה שאני זוכרת כל כך מעט היא כי לא עשיתי הרבה? כשהפכתי לאמא נשבעתי שאעשה את כל מה שאני יכולה כדי לסקרן ולהעשיר את עולמם של הילדים שלי, כדי שלהם יהיו הרבה זכרונות טובים וגם כדי שהם יהפכו למבוגרים מתעניינים ומעניינים. כמובן שיהיו להם גם רגעי שעמום ואין שום דבר רע בבטלה, אבל חשוב לי שהם יהיו ילדים שלא מפסיקים לשאול, לחקור ולגלות ורק דרך ההתנסויות שאני אעניק להם, הם יהפכו לכאלה.
כששוחחתי עם ענבר קאהן, אמא לשניים מראשון לציון ומייסדת 'הקופסא', קיבלתי רוח גבית לשאיפות שלי ושמחתי לדעת שיש מי שעמל רבות כדי לאפשר להם להתגשם.
'הקופסא' היא ערכת יצירה המיועדת לגילאי 4 – 10. בעצם, אם נקרא לה רק 'ערכת יצירה' נעשה לה עוול גדול מאוד. 'הקופסא' (כן, במרכאות) היא הרבה יותר מזה, היא חוויה, שמטרתה לשדרג ולחזק את התקשורת בין הורה לילד וליצור זמן אבא / אמא – בילוי איכותי וקבוע עם הילדים, וכל זאת תוך ניצול יעיל של זמנו של ההורה והקשב הקצר של הילד.
'הקופסא' מגיעה מידי חודש עד הבית וכוללת את כל מה שצריך כדי לייצר בילוי בן שעה וחצי בטעם של פעם עם הילדים. בכל חודש 'הקופסא' מובילה לימוד עמוק ורב תחומי של נושא חדש ומי שמוביל את היצירה והלימוד הוא ההורה, בעזרת דפי הדרכה והסברים שגם הם נמצאים בקופסא. 'הקופסא' שמה למעשה את ההורה כדמות משמעותית בתהליך הלימוד והעשרת הילד, כי כל הידע וההפעלה שנדרשים במסגרת הפעילות מגיעים דרכו.
בכל חנות צעצועים אפשר למצוא קיטים של יצירה. במה 'הקופסא' שונה מהן?
"'הקופסא' שונה באופן מהותי ממה שנמכר היום בחנויות. לא מדבר רק בקיט יצירה, אלא בערכה שכוללת לצד היצירה גם חוויה של למידה מהותית ואמיתית המדגימה הקבלה בין תחומים שונים מעולמות הפיזיקה, הכימיה, המוזיקה ועוד. לכל קופסא מצורף מערך שיעור המסייע להורה להעביר את הפעילות שלב אחרי שלב הכולל גם רעיונות ושאלות לעידוד השיחה.
ואכן, מדובר בלא סתם קיט יצירה. חומרי היצירה בהם משתמשת קאהן הן מהמשובחים ביותר והיא מקפידה להכניס בתוך הקופסה את כל מה שהילד (וההורה, שלדעתי ייהנה לא פחות ממנו) צריך על מנת להרכיב את היצירה. היא חושבת על כל הפרטים עד לפרט הקטן ביותר. כך, למשל, כוללת 'הקופסא' גם משטח עבודה (אם זו 'קופסא' מלוכלכת) שחוסך את הניקיון לאחר סיום העבודה. "המטרה היא להעניק לילד ולהורה זמן איכות משותף של שעה וחצי נטו, בלי שההורה יצטרך להתעסק עם כל הלוגיסטיקה מסביב" מסבירה קאהן. "בלי לנקות, בלי לחפש חומרים, בלי נסיעות ובלי תיאומים. מבחינת ההורה הוא משקיע מינימום מאמצים והוא והילד מקבלים מקסימום זמן של פעילות איכותית."
תני דוגמא לקופסא שאהבת במיוחד.
"בחודש שעבר, החודש של חגי תשרי, 'הקופסא' כללה ערכת יצירה להכנת מקל גשם. היצירה מתקשרת לחג הסוכות, מכיוון שבשמיני עצרת מתחילים להתפלל לגשם. הערכה כללה סיפור אגדה על יצירת הגשם, הסבר על בניית הצליל ואיך הוא משתנה והסברים על המשמעויות הסמליות של הקישוטים שקישטו את המקל וגם הסבר על איך נוצר גשם ושני ניסויים – אחד ליצירת ענן והשני ליצירת גשם. נכון, אפשר לקנות מקל גשם בחנות אבל אז מפספסים את הטמעת הערכים, תהליך הלמידה והקניית הרגלי אסתטיקה." וכן, מסתבר שנושא האסתטיקה גם הוא חשוב מאוד בעיני קאהן. "חינוך לאסתטיקה מתחל בגיל אפס. כשבונים משהו אסתטי עם החומרים הנכונים והשילובים הנכונים הערכים נטמעים בילד."
בכל חודש את צריכה לשלוח קופסא חדשה. מאיפה הידע וההשראה?
"על מנת להקים את 'הקופסא' אני נדרשת לידע במגוון תחומים, ידע שאספתי במהלך השנים בכל מה שעשיתי, בין אם בלימודי העיצוב הגרפי, בלימודי מנהל עסקים בעבודה בשטח בשיווק ונאמנות לקוח ובעיקר כאמא שמלמדת את הילדים הסקרנים שתמיד יש להם עוד שאלה, עוד לפני שסיימתי לענות על הקודמת."
אגב הילדים שלך, האם הם מעורבים בתהליך של הקמת הקופסאות?
"'הקופסא' היא אחד הדברים הטובים שקרו לי מבחינת הקשר עם הילדים ואני מנצלת את העבודה על הקופסא כדי ללמד אותם. עם הבן הגדול אני ממש עובדת, כלומר מסבירה כל מהלך שאני עושה ולפעמים מתייעצת איתו. למעשה אני מלמדת אותו, בלי שהוא יודע אפילו, איך להקים עסק. לבן הקטן 'הקופסא' היא חגיגה. הוא הבוחן והשופט של הקופסאות, אין לו בעיה לפסול 'קופסא' רק כי היא "משעממת" בעיניו. הוא גם נותן רעיונות ובודק את ההוראות שאני כותבת – ולא אחת גם מתקן…"
מי הם בעצם הלקוחות שלך? הנמענים של 'הקופסא'?
"הלקוחות שלי הם הורים שרוצים לתת לילדים שלהם קצת יותר, שמוכנים להיות יצירתיים עם הילדים, להתלכלך קצת, להיזכר איך זה היה פעם, כשהיו שיעורי מלאכה בבית הספר, שקישוטים לסוכה היו יוצרים לבד וגם את הבגדים של הברבי ואת המכונית מקרטון. הלקוחות שלי הם אנשים שמעריכים אסתטיקה ורוצים לעבוד עם הילדים שלהם בחומרים איכותיים. הלקוחות שלי יודעים שידע שנלמד כחוויה יישאר שם לתמיד ורוצים להיות אלו שילמדו את הילד וייצרו את זיכרונות הילדות של הילדים שלהם."
בחזרה אליך. איך הגעת לרעיון של 'הקופסא'?
"תמיד הייתי אדם יצירתי ואהבתי לעסוק במלאכה. שיעורי המלאכה בבית הספר, שלצערי הרב נעלמו כמעט כליל מתוכניות הלימודים כיום, זכורים לי לטובה. תחושת ההישגיות שמרגישים אחרי שיוצרים משהו יש מאין, תהליך היצירה שכולל ניסיונות, כישלונות ולמידה מעשית, זכורים לי לטובה. גם בחיי הבוגרים וגם כאמא, תמיד יצרתי. אחרי שעזבתי את עבודתי כשכירה ישבתי בבית וחשבתי, פשוטו כמשמעו, מה אני יכולה לעשות באופן עצמאי. עלו לי הרבה רעיונות יצירתיים שהתגלגלו בראש ובסופו של דבר הובילו לקופסא."
הקופסא היא מיזם בן שנה, חדש יחסית. האם גם לפני כן עסקת במקצוע יצירתי?
"בעבר עסקתי באסטרטגיה שיווקית ובנאמנות לקוחות בחברות גדולות. העבודה היתה מרתקת וכמו בעבודה שלי על 'הקופסא', דרשה ממני יצירתיות וחדשנות. ובכל זאת, הגעתי לרוויה ורציתי לעשות משהו חדש ושונה."
כיצד מתנהל סדר היום שלך ואיך את משלבת בין הורות וקריירה?
"כיום אני עובדת מהבית. שעות העבודה האפקטיביות ביותר שלי הן כאשר הילדים בבית הספר, הבית שקט ואני יכולה לעבוד במרץ. כשהם מגיעים, מגיעים איתם גם החוויות והסיפורים, מה שבדרך כלל אומר הפסקת צהריים. אחרי ההפסקה אני חוזרת לעבוד ומשתדלת להתעלם מהרעש וההמולה של הילדים והחברים שלהם."
עד כמה 'הקופסא' משקפת אותך?
"'הקופסא' היא לגמרי אני. קודם כל, היא סך כל התחביבים שלי. אני אוהבת אומנות וקריאה, אני אוהבת ללמוד דברים חדשים ולחקור ואת כל הידע שיש לי אני הופכת לקופסאות – כך שכל אחת תהיה עולם ומלואו. האהבה שלי לאסתטיקה, גם היא משתקפת בקופסא."
נסיים עם מבט קדימה – מהן השאיפות העסקיות והמקצועיות שלך לעתיד?
"המטרה שלי היא קודם כל ש'הקופסא' תגיע לכמה שיותר ילדים, כקופסא בודדת או מידי חודש במסגרת מינוי. בכך אצליח להשיג מטרה נוספת שלי שהיא להפיץ שמחה, יצירה ואושר בקרב ילדים."
הקופסא – יוצרים זכרונות ילדות
אתר אינטרנט | פייסבוק | מייל: hakufsa.e@gmail.com | טלפון: 052-3113468